Utskrift från uppsala.yimby.se
....

Roande insändare

Profilbild
Oskar Syrén
37 Inlägg
Ort: Malmö (Bjärred), Gick med: Januari 2013
Jag läste i lördagens Sydsvenskan en insändare som på ett lite roande sätt verkade helt omedveten om att modernismens epok inom stadsplaneringen kommit och gått.

Bakgrund: På Brunnshög i Lund är det tänkt att man ska bygga stad. Insändarens författare drar ett felaktigt orsakssamband mellan detta och spårvägen som ska dras dit.

"... Planen för Solbjer förutsätter en spårväg. Därför har man ritat fyravåningshus, tänkta att fungera som skydd mot störande ljud från spårvagnar. Dessa trista längor passar inte in i miljön, då de ligger på mark högt ovanför befintlig bebyggelse och bör därför begränsas till två våningar. /.../
Det borde göras en alternativ plan, som inte utgår från spårväg /.../. Då skulle man kunna se till att bygga så att man skapade en mycket attraktiv boendemiljö med stora, fria grönytor. I stället för halvhöga bostadslängor, som skymmer utsikten för de bakomliggande skulle man kunna bygga låga hus och några höghus i bakgrunden med mycket luft omkring. En trivsam, människovänlig miljö bör vara ledord i stället för en stadsliknande, tät bebyggelse med spårväg."

Är det ett skämt? Ganska underhållande i alla fall. SDS publicerar tydligen inte insändare på nätet, därför var jag tvungen att skriva av.

Mvh /Oskar
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Ort: Stockholm (Bandhagen), Gick med: Oktober 2007
Bra idé till tråd, och lysande exempel.

"En trivsam, människovänlig miljö bör vara ledord i stället för en stadsliknande, tät bebyggelse med spårväg." Jag antar att personen i fråga antingen bor i villa eller mitt i stan. Det är därifrån sådana tongångar brukar komma.

/Vi är ju för "en stadsliknande, tät bebyggelse med spårväg" just för att det är "En trivsam, människovänlig miljö".
__________________
Medlem sedan starten 2007.
Talesperson för nätverket YIMBY Stockholm
Anders Norén
408 Inlägg
Ort: Olika, Gick med: Juni 2009
Gustav Svärd skrev:

Bra idé till tråd, och lysande exempel.

"En trivsam, människovänlig miljö bör vara ledord i stället för en stadsliknande, tät bebyggelse med spårväg." Jag antar att personen i fråga antingen bor i villa eller mitt i stan. Det är därifrån sådana tongångar brukar komma.

/Vi är ju för "en stadsliknande, tät bebyggelse med spårväg" just för att det är "En trivsam, människovänlig miljö".


Skribenten bor i ett av punkthusen där uppe vid Solbjersvägen. Antagligen har de utsikt ända till Eslöv idag.

Punkthusen är rätt nya, men byggda när Brunnshög fortfarande planerades att bli som Ideon, dvs. ett trafik- och funktionsseparerat hus-i-parkeringsplats-område.

Tillägg: Detaljplaneförslaget (Östra Torn 27:2 m.fl.) kan ses här: http://www.lund.se/Medborgare/Bygga-bo--miljo/Sam..

Den gamla översiktsplanens föreslagna bebyggelse (hu!) kan ses på sidan 9 i detta dokument: http://web.lund.se/upload/Stadsbyggnadskontoret/L..
__________________
Bara för att jag har en användare här innebär det inte att jag per automatik vill betraktas som medlem i, och sympatisör med, nätverket Yimby.

Senast ändrad 24 januari 2013 11:55
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Ort: Stockholm (Bandhagen), Gick med: Oktober 2007
Då lever skribenten som denne lär iaf, hen ska ha cred för det!
__________________
Medlem sedan starten 2007.
Talesperson för nätverket YIMBY Stockholm
Profilbild
Oskar Syrén
37 Inlägg
Ort: Malmö (Bjärred), Gick med: Januari 2013
Gustav Svärd skrev:

Bra idé till tråd, och lysande exempel.

tack!

/Vi är ju för "en stadsliknande, tät bebyggelse med spårväg" just för att det är "En trivsam, människovänlig miljö".

Precis ;)

Anders: Jo, jag antog också att han bor någonstans där i närheten. Jag visste inte att det funnits en sådan tidigare plan, det var intressant.
Profilbild
Oskar Syrén
37 Inlägg
Ort: Malmö (Bjärred), Gick med: Januari 2013
Jag tycker också det var mycket intressant att han navände just det uttryck som man brukar använda om lamellhus m.m.: "Dessa trista längor"
Fredrik Johnsson
2 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Februari 2013

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Jag sitter och funderar på om det är ironi, och hur den kom med i tidningen överhuvudtaget.
Profilbild
Daniel Andersson
539 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Mars 2009
Givietvis inte ironi. En naturlig reaktion som väl representerar det tänk som gällt i planeringen sen 1930-talet. Mentalitetsskiftet diskuteras och motiveras ganska ingående i Göteborg 2035. Det blir närmare till fler potentiella målpunkter och fler boende får tilgång till staden. Avståndet mellan A och B blir naturligtvis inte kortare om det inte rör sig om helt nya gator/gångvägar som skapas.

Det blir mer intressant att gå med varierande bebyggelse än med storskaliga trafikleder och parkeringsplatser. Fast ny bebyggelse med bullerplank mot 'gatan' ger inte heller en trevlig gångmiljö och parker/natur är också trevlig att gå i för många, medan andra upplever det som otryggt. Att cykla är snabbare varför omgivningen inte behöver vara riktigt lika varierad för att upplevas intressant för cyklister. Fler gatukorsningar och fotgängare kan göra att det tar längre tid att cykla mellan A och B.

För att få ut det som är förhoppningen måste förtätningen ske på ett bra sätt.

För övrigt är antagligen korta, tankeväckande, ej gnälliga insändare i ämnen som många kan relatera till populära bland dem som väljer ut vad som skall publiceras.
Senast ändrad 16 maj 2013 11:00
Johannes Westlund
626 Inlägg
Ort: 2, Gick med: Juli 2012
Daniel Andersson skrev:

Givietvis inte ironi. En naturlig reaktion som väl representerar det tänk som gällt i planeringen sen 1930-talet. Mentalitetsskiftet diskuteras och motiveras ganska ingående i Göteborg 2035. Det blir närmare till fler potentiella målpunkter och fler boende får tilgång till staden. Avståndet mellan A och B blir naturligtvis inte kortare om det inte rör sig om helt nya gator/gångvägar som skapas.

Det blir mer intressant att gå med varierande bebyggelse än med storskaliga trafikleder och parkeringsplatser. Fast ny bebyggelse med bullerplank mot 'gatan' ger inte heller en trevlig gångmiljö och parker/natur är också trevlig att gå i för många, medan andra upplever det som otryggt. Att cykla är snabbare varför omgivningen inte behöver vara riktigt lika varierad för att upplevas intressant för cyklister. Fler gatukorsningar och fotgängare kan göra att det tar längre tid att cykla mellan A och B.

För att få ut det som är förhoppningen måste förtätningen ske på ett bra sätt.

För övrigt är antagligen korta, tankeväckande, ej gnälliga insändare i ämnen som många kan relatera till populära bland dem som väljer ut vad som skall publiceras.


En förhoppning med flera hus är väl också att dessa ska innehålla målpunkter så att man inte måste åka en halvmil vad man än ska göra. På så sätt minskas avstånden dramatiskt.
Profilbild
Oskar Syrén
37 Inlägg
Ort: Malmö (Bjärred), Gick med: Januari 2013
Nytt exempel på småroligt stadsmotstånd från SDS idag.

"Deltog i diskussionerna den 23 oktober angående bebyggelse av Oskar 3 och Oskar 4. Det presenterade förslaget är ett brutalt och nonchalant intrång i vårt småhus- och villaområde. Värst är den planerade byggnaden framför de gamla skjutsstallarna samt det höga kontorshuset. Låt den mörka stenstaden sluta vid Kung Oskars bro."
Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Uppsala:s medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

YIMBY UPPSALA PÅ TWITTER
 Twitter
 
...

OM YIMBY
YIMBY Uppsala är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Uppsala ska fortsätta växa och utvecklas, och vi vill att staden ska växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Vi vill att Uppsala ska bli en riktig storstad som lockar fler studenter, turister och företag. Vi vill ha en storstad med levande kultur, framstående forskning och ett aktivt idrottsliv. Vi vill ha en levande stad för alla människor.

Tät blandstad är oerhört attraktivt. Den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likformiga, glesa och trista bostadsöar som ökar bilanvändningen. Det är något som är fel.

När vi ser planer på en ny stadsdel på den outnyttjade ängen utanför fönstret skriver vi inte protestlistor för att stoppa bygget.

När vi ser planer på ett nytt höghus i kvarteret skriver vi inte arga insändare till lokaltidningen om hur hemskt det är.

Istället blir vi glada över att få fler grannar, mer utbud och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

Mer information om oss
Gå med

ANDRA BLOGGAR
Andra YIMBY-nätverk:
YIMBY Stockholm
YIMBY Göteborg

YIMBY Norge

Andra bloggar:
Betongelit
Bios Politikos
Chief Rocka
God Bostad
G-svampen
Jerker Söderlind
Linköpingsvisioner
Ljungbergs Blogg
MalmöStockholm
Operation Karlstad
Självgod och bitter
Storstad Linköping
Tidsskriften Arkitektur
Urban Dynamic Planing Forum
Urbanisma

Observera att länkade bloggar inte har någon koppling till YIMBY utan endast är länkade då de ofta har intressanta inlägg om stadsbyggnadsfrågor och/eller arkitektur.