Utskrift från uppsala.yimby.se
....

 > Infrastruktur
 > Uppsala

Höghastighetstågets vara eller icke vara i Uppsala

Axel H
79 Inlägg
Ort: Uppsala, Gick med: April 2009
http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=77-AV_ID=94613..

Det här skulle verkligen vara ett drömscenario för Uppsala! Jag har tänkt flera gånger att det skulle vara en bra idé att låta tågen utgå från Uppsala. På det sättet belastar man inte Stockholm C onödigt mycket eftersom alla norrifrån ansluter till höghastighetstågen i Uppsala. Vi har marken och på det sättet kan vi hålla med garage och i slutändan så får Uppsala fler arbetstillfällen. Dessutom är ju den uppenbara fördelen avgörande för Uppsalas framtid. Kan man (med reservation för restiderna) komma till Stockholm på under 30 min, till GBG på 2 h och Malmö/Köpenhamn på 2,5 h så är det ju onekligen en tillgång för staden och ett stort steg mot att skapa en riktigt stark polycentrisk region med Stockholm!
Senast ändrad 22 augusti 2009 15:22
Henrik Ottosson
46 Inlägg
Ort: Uppsala (Ulleråker), Gick med: Maj 2009
Handelskammarens debattinlägg i dagens UNT visar ju vägen för ett framtida Uppsala som är en del av en sådan polycentrisk region. Och om man vill att tågen skall gå till Arlanda vore det ju mycket, mycket besynnerligt att låta tågen vända mellan strax innan Knivsta. Om de går till Arlanda är det så gott som en självklarhet att de oxå skall gå till Uppsala.

Sedan så måste man ju se till att HH-tågnätet byggs med morgondagens teknik, och inte gårdagens. Den debatten verkar till stor del förts på YIMBY-Sthlms sidor.
Profilbild
Eric Thärnström
163 Inlägg
Ort: Uppsala, Gick med: Mars 2008
Den debatten har, som sagt, hamnat till stor del på Stockholms sidor. Lite culpa från min sida, det finns ingen blogg om det än. Någon som vill skriva ett inlägg apropå artikeln i UNT? Skriv bara texten (samt de länkar som ska följa med) så lägger jag in den i systemet med rätt författare och kanske lite bilder.

Ja, en depå i Fullerö skulle vara klockrent! Man hänger på tåget hela vägen från Uppsala och behöver inte byta. Det är dessutom en lösning på var man ska lägga depån. Hur man ska dra spåren är en annan sak.
Profilbild
Anders Gardebring
3333 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Profilbild
Alexander Åkerman
229 Inlägg
Ort: Uppsala, Gick med: Februari 2010
Ett jättebra intiativ av Uppsala att föreslå detta för att på så sätt kunna ta del av satsningarna... som iofs bara är utredning. Jag hoppas att de satsar på Maglevteknik för att möjliggöra bästa möjliga prestanda... Bara tanken på att man skulle kunna nå alla södra sveriges städer från Uppsala på 2 under timmar är rätt så kittlande. Jag tror att vi skulle kunna tjäna in ett antal procent av arbetslösheten och därmed tjäna många miljarder på en sådan regionförstoring. ... Och jag tror därför att eventuella prisskillnader mellan maglevteknik 400+ km/h och konventionell teknik 300 km/h äts upp i ett nafs, bara för att man kan åka liiite fortare.
Profilbild
Fredrik Larsson
77 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Juli 2008
Mycket bra initiativ från Uppsala, ha slutstation i Stockholm för tåg är inget vidare med tanke på hur ont om plats det är där. Spår vidare mot Västerås och Örebor senare är inte omöjligt.

Att få en anslutning till Arlanda och därmed ta bort transitflyg i södra Sverige skulle även det vara toppen.

Hur ser det ut i Uppsala, hur skulle man dra en magnettågsbana till centralen och vidare mot Gävle (som gissningsvis är sista ekonomiskt försvarbara orten norrut att ansluta till ett magnettågsnät)? Finns det plats ovan/bredvid befintlig bana eller skulle man tvingas gräva tunnlar?

Hur drar man banan på ett vettig sätt till Uppsala från Stockholm? Fram till Tomteboda så skulle det gå att bygga ovanför Klarastrandsleden, men sen?
Senast ändrad 16 september 2009 22:11
Profilbild
Eric Thärnström
163 Inlägg
Ort: Uppsala, Gick med: Mars 2008
Från Tomteboda bör man gå direkt till Arlanda, oklart hur. Från Arlanda till Uppsala kan man gå halva vägen utefter E4 och därefter svänga av och lägga sig vid den gamla järnvägen (i höjd med "Karlsro" på kartan). Väl inne i staden kanske man får räkna med att gå över de befintliga spåren. Under de befintliga spåren finns så många viadukter, och bredvid spåren är det stundtals alldeles för trångt för fler spår.
Profilbild
Fredrik Larsson
77 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Juli 2008
Yimby tänker lämna in ett yttrande om höghastighetståg, läs mer och diskutera här: http://www.yimby.se/forum/thread.aspx?id=618
Profilbild
Fredrik Larsson
77 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Juli 2008
Kan Yimby Uppsala tänka sig vara med på yttrandet om höghastighetståg? Tråden hittar ni här: http://www.yimby.se/forum/thread.aspx?id=618

 > Infrastruktur
 > Uppsala
Höghastighetstågets vara eller icke vara i Uppsala

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Uppsala:s medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

YIMBY UPPSALA PÅ TWITTER
 Twitter
 
...

OM YIMBY
YIMBY Uppsala är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Uppsala ska fortsätta växa och utvecklas, och vi vill att staden ska växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Vi vill att Uppsala ska bli en riktig storstad som lockar fler studenter, turister och företag. Vi vill ha en storstad med levande kultur, framstående forskning och ett aktivt idrottsliv. Vi vill ha en levande stad för alla människor.

Tät blandstad är oerhört attraktivt. Den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likformiga, glesa och trista bostadsöar som ökar bilanvändningen. Det är något som är fel.

När vi ser planer på en ny stadsdel på den outnyttjade ängen utanför fönstret skriver vi inte protestlistor för att stoppa bygget.

När vi ser planer på ett nytt höghus i kvarteret skriver vi inte arga insändare till lokaltidningen om hur hemskt det är.

Istället blir vi glada över att få fler grannar, mer utbud och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

Mer information om oss
Gå med

ANDRA BLOGGAR
Andra YIMBY-nätverk:
YIMBY Stockholm
YIMBY Göteborg

YIMBY Norge

Andra bloggar:
Betongelit
Bios Politikos
Chief Rocka
God Bostad
G-svampen
Jerker Söderlind
Linköpingsvisioner
Ljungbergs Blogg
MalmöStockholm
Operation Karlstad
Självgod och bitter
Storstad Linköping
Tidsskriften Arkitektur
Urban Dynamic Planing Forum
Urbanisma

Observera att länkade bloggar inte har någon koppling till YIMBY utan endast är länkade då de ofta har intressanta inlägg om stadsbyggnadsfrågor och/eller arkitektur.