Utskrift från uppsala.yimby.se
....

 > Infrastruktur
 > Övrigt

Hur en färjeterminal bör vara

Profilbild
Harald Enoksson
104 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: November 2011
Det har skrivits lite i olika trådar om hur en färjeterminal bör vara, så jag blev sugen på att göra en "topplista" över de färjeterminaler jag besökt utifrån tre kriterier:

1) Fint inlopp. Det är trevligare att glida in mitt i stan och se allt det goda från fördäck, istället för ett sjaskigt industriområde mitt i ingenstans
2) Bankomat och annan grundläggande service. Låter trivialt, men nuförtiden är man så bortskämd med sådana att man inte tänker på att växla innan man åker. Jag slänger in språk i det här kriteriet, att allt ska vara skyltat på olika språk varav engelska är ett.
3) Bra förbindelse in till stan, helst direkttåg till någon av stadens större knutpunkter, inga byten, inga kluriga promenader, kryptiska busstidtabeller och skumma taxichaufförer. Om resan ger en tillräckligt fin vy av staden kan det kompensera för att själva hamnen inte är så spännande.
Ett kriterium som absolut spelar roll är hur njutbar utsikten sista/första timmen ombord är, men jag har uteslutit det eftersom det är svårt att som stadsplanerare göra så mycket åt det.

Jag har skippat färjeterminaler för städer som är små eller ointressanta på andra vis, liksom såna som jag helt enkelt glömt bort hur de var för att det var längesen eller för att någon hemmastadd mötte upp med bil och besparade mig äventyret. Har också skippat obskyra hamnar som inte är representativa för båtfärder till staden ifråga.

1. Helsingfors - perfekt stadsvy, bankomat, direktspårvagn med kontantbetalning de sista metrarna till city
2. Kobe - oklanderlig service, broburen spårväg rätt från färjan till centrum med fina vyer över stan.
3. Pireus, Aten - man kan inte klandra dem för att de inte grävt en kanal fram till Akropolis, direkttunnelbana, service
4. Shanghai - mitt i smeten vymässigt (i höjd med Pudong) men tråkigt område med dålig kollektivtrafikanslutning (för den som inte kan stället), viss service, säkra taxibilar
5. Stockholm - Stadsgården - perfekt vy, bankomat, lång promenad om man inte får syn på den lite hemliga busshållplatsen där man kan bli hatad av nackaborna
6. Osaka - Avsides hamn, bankomat, lite engelska skyltar, lång men ganska intuitiv promenad till tunnelbana (direkt)
7. Riga - halvdan stadsvy, viss service, bara taxi, eller promenad med bl.a. en osäker bilvägsövergång till centrum
8. Jilong (Taipei) - Mitt i stan med all service, men fel stad (motsv. Södertälje). Hyfsat lätt att gå från båten till direkttåget till Taipei C; mindre lätt att köpa biljett om man inte kan några skrivtecken
9. Tokyo - avsides hamn, spännande människoovänlig promenad bland containrar och truckar, sedan två tunnelbaneresor innan centrum nås (iofs beroende på definition av "centrum")
10. Stockholm-Frihamnen - oupphetsande vy (än så länge!), en avsides busshållplats där man måste köpa biljett med kreditkort i en obegriplig automat, taxichaufförer som rånar en mer än någonstans jag varit på eller hört om
11. Incheon (Seoul) - avsides hamnområde, bankomat, promenad till buss, total avsaknad av latinskt alfabet för att man garanterat ska åka vilse
12. Fuzhou (Fujian, Kina) - ingen engelska eller annan turistinfrastruktur, buss och sen buss igen för att komma till tågstationen. Ett (försvinnande) litet plus för den sköna propagandan på väg in i hamnen
13. Tianjin (Peking) Långt från allt, långt till busshållplats, ingen engelska, ingen bankomat (samtidigt som inget, t.ex. biljetter, kan köpas med kort), påflugna taxichaufförer i kartell. En gång var hela området översvämmat med mellan 1 och 7 dm vatten.

Recension från Xiamen, Kina (ny färjeförbindelse till Taiwan) efter sommaren
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Stadsgården är intressant. Strax ovanför går Saltsjöbanan. Egentligen är det bara att smälla upp ett parallellsår på 100-150 meter och en perrong så skulle man få direktförbindelse mot Slussen (och Saltis).

Till busshållplatsen (Londonviadukten) är det en redig omväg pga ett parkeringshus. Ska man till Stadsgården från Slussen måste man passa sig så man tar en buss som verkligen stannar vid Londonviadukten. Annars hamnar man bortåt Henriksdal.

Jag vet inte varför SL planerat så tokigt i detta fall. För att de inte ska konkurrera med flygbussarna (som trafikerar hamnen-Slussen-Cityterminalen)? Att missa en båt (som jag nästan en gång hållit på att göra) pga bussen av någon anledning inte stannar vid Londonviadkuten är inte så kul och definitivt inte turistvänligt.
__________________
När får vi se Lindhagen II?

 > Infrastruktur
 > Övrigt
Hur en färjeterminal bör vara

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Uppsala:s medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

YIMBY UPPSALA PÅ TWITTER
 Twitter
 
...

OM YIMBY
YIMBY Uppsala är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Uppsala ska fortsätta växa och utvecklas, och vi vill att staden ska växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Vi vill att Uppsala ska bli en riktig storstad som lockar fler studenter, turister och företag. Vi vill ha en storstad med levande kultur, framstående forskning och ett aktivt idrottsliv. Vi vill ha en levande stad för alla människor.

Tät blandstad är oerhört attraktivt. Den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likformiga, glesa och trista bostadsöar som ökar bilanvändningen. Det är något som är fel.

När vi ser planer på en ny stadsdel på den outnyttjade ängen utanför fönstret skriver vi inte protestlistor för att stoppa bygget.

När vi ser planer på ett nytt höghus i kvarteret skriver vi inte arga insändare till lokaltidningen om hur hemskt det är.

Istället blir vi glada över att få fler grannar, mer utbud och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

Mer information om oss
Gå med

ANDRA BLOGGAR
Andra YIMBY-nätverk:
YIMBY Stockholm
YIMBY Göteborg

YIMBY Norge

Andra bloggar:
Betongelit
Bios Politikos
Chief Rocka
God Bostad
G-svampen
Jerker Söderlind
Linköpingsvisioner
Ljungbergs Blogg
MalmöStockholm
Operation Karlstad
Självgod och bitter
Storstad Linköping
Tidsskriften Arkitektur
Urban Dynamic Planing Forum
Urbanisma

Observera att länkade bloggar inte har någon koppling till YIMBY utan endast är länkade då de ofta har intressanta inlägg om stadsbyggnadsfrågor och/eller arkitektur.