Utskrift från uppsala.yimby.se
....

Nytt stationshus

Publicerad: 2010-02-27
 
Skribent: Eric Thärnström


Efter 144 år får pendlarna snart ett nytt stationshus att passera på morgonen. På grund av svampskador och föråldrad logistik byts stationen ut mot en ny byggnad med bättre kapacitet och ett bättre utbud. Det behövs, för vår stad växer alltmer österut och stationsområdet är (utöver Östra Station) väldigt fattigt på livaktiga verksamheter. Den nya passagen kan också göra tillvaron lite enklare för de 25 000 pendlare som reser till och från Uppsala dagligen.

Huset bjuder på lite avvikande arkitektur. Naturligtvis kan man ha synpunkter på stilen i sig men det är trots allt en individuell smakfråga. Men sen finns det invändningen att huset "inte passar in" och då syftar man på den ganska givande arkitekturen hos det äldre stationshuset. Det är över 140 år av historia mellan dessa byggnader. Från att ha legat i stadens utkant ligger nu stationen i centrum. Från att tågresor varit en lyx är det nu en del av vardagen för många människor. Det vore konstigt om det inte kunde återspeglas i arkitekturen.

Den 11 april invigs det nya stationshuset. Man kan hoppas att det inte hinner gå 140 år till nästa stationshus eftersom Resecentrum redan från början varit i underkant för de växande behoven.
Gå med i YIMBY Uppsala
Facebook
Delicious
Pusha
Kommentarer:
 0
Axel H (27 Februari 2010 14:11):
Jag tycker det ser bra ut. Utan att kunna uttala mig huruvida den nya stationen är för liten eller ej så är det ett rejält steg framåt. Jag tror dessutom att man på sikt kan få in stationen som en del av staden med alla nybyggen runt omkring. Utbudet kan breddas rejält iom "uppsala entré" och hotellet på gamla posten. Det är en konst att integrera ett stationsområde i staden som inte många städer klarar av.
 0
Henrik Ottosson (27 Februari 2010 14:46):
Man kan hoppas att Uppsala entre, det nya hotellet av Wingårdh, och resecentrumet tillsammans katalyserar att även de trista 60/70-talshusen längs Kungsgatan får en rejäl upplyftning fasadmässigt. Och man skulle kunna bygga till ett snyggt 12-våningstorn på ett av dem.
Om husen runt stationsområdet görs lite högre med ett snitt runt 8 våningar så kommer platsen inte att uppfattas så öde och utelämnad som idag. Det gamla stationshuset i mitten kommer kännas som är läcker gräddbakelse.
(hmmm... kom just på att jag bara ätit en enda semla i år - konstigt).
 0
Lars Zetterholm (27 Februari 2010 17:59):
Ja, det ser lovande ut för hela området.
Gärna ansiktslyft av 60/70-talshusen, men - ett hus måste bort!
Huset mittemot Stadsteatern är förvisso ritat av G Leche men ligger helt fel idag.
Huset möter ankommande till Uppsala med bakgård och mur samtidigt som det skymmer Stadsteaterns representativa fasad och skapar en flaskhals för trafiken på Kungsgatan. Inte minst är det trångt för bussarna (och spårvagnarna i framtiden)
I detta sammanhang bör stadshuset fullbordas till det kvarter som det en gång var tänkt, med en snygg fasad mot söder.
Redan nu märker man potentialen här med puls nästan dygnet om.
Detta skulle kunna bli ett riktigt attraktivt stadsrum med "Wingårdhotellet" i söder, nya resecentrum i öster med den gamla stationen som gräddbakelse, stadsteaterns och stadshusets fasader som exponerar sig mot en "plaza" på samma plats som huset står idag. Plazan kan gärna förses med vattenspel, sittplatser och skulpturer, allt givetvis snyggt ljussatt om kvällen.
 0
Alexander Åkerman (27 Februari 2010 19:29):
Hellre kompletera än att riva och bygga nytt. Istället för att riva det lilla huset framför Stadsteatern bör huset byggas in i staden. Jag skulle vilja se ett tornliknande hus mellan detta hus och Stadshuset. Sedan ett större hus som går mellan detta hus och stationen, på så sätt bildas ett riktigt torg framför stationen. Detta hus bör också få sticka ut lite med spännande arkitektur. Centralstationen måste få införlivas i centrum!
 0
Henrik Ottosson (28 Februari 2010 14:35):
Håller med Alexander; Leche-huset bör stå kvar - jag måste säga att jag gillar baksidan även om jag tycker att bakgården med muren är trist. Man borde således försöka få huset betydligt mer integrerat i stadsrummet. Och med ett fullt utbyggt stadshus med ett 10-våningstorn längs Kungsgatan och lite andra knep (bort med muren) tror jag att man kan åstadkomma detta.

Jag skulle gärna se att den norra fasaden på Leche-huset, som så gott som är en enda stor tom husvägg bortsett reklamskylten för PepparPeppar, används till något häftigt. Mitt förslag skulle vara en gigantisk konstalmanacka; för varje månad skulle man kunna spänna upp en ny duk med ett konstverk av en Upplandskonstnär. När Läkarhuset byggdes om så spände Mollbrinks konst upp en gigantisk duk över byggställningarna med en målning (jag har glömt konstnär) som definitivt piggade upp i höstmörkret. Om man kör med dukar så blir det ju heller inte så kontroversiellt - gillar man inte en viss målning så behöver man ju bara vänta en månad tills den tas ned. Det är inte som en fasadmålning som sitter permanent.
Det skulle oxå fungera som reklam för kulturstaden Uppsala!
 0
Eric Thärnström (2 Mars 2010 15:38):
När man pratar om huset mittemot Stadsteatern får man inte glömma bort bussarnas infart. Man kan säga vad man vill om det nya hållplatssystemet men det är ganska sårbart. När en kvinna blivit påkörd av en buss för en vecka sedan stannade all busstrafik på gatan upp under den halvtimme det tog innan kvinnan hämtades med ambulans. Det finns inga alternativa vägar så fjorton bussar stod i kö längs hela vägen. Det är något att tänka på om man bygger om vid Stadsteatern. Sen skulle det förstås inte skada om Stadshuset blev färdigt någon gång och om Lechehuset byggdes ut med ett hus om minst 8 våningar. Det handlar som sagt om entrén till centrum och då måste man kosta på sig något bättre.
 0
Henrik Hall (3 Mars 2010 02:03):
Hur kan man inte ha några synpunkter på hur det nya stationshuset ser ut? Jag saknar ord för en så monumental våldtäkt på ett vackert stationshus. Vad exakt är problemet med att bygga ut ett hus i samma stil som det redan är byggt i?
 0
Axel H (3 Mars 2010 09:30):
Gillar man pastischer så visst.. Personligen tycker jag att det är roligare att blanda med samtida arkitektur. Det blir nog snyggt
 0
Lars Zetterholm (3 Mars 2010 12:33):
I de första illustrationerna över nya resecentrum för sådär en fem år sedan visades stadshuset utbyggt och inget "Lechehus". Äntligen - tänkte jag - får Uppsala en stadsmässig entré.
Tycker att mötet med Uppsala här idag mest påminner om en typisk svensk landsortshåla: Baksidan av ett hus som ligger lite överblivet, nästan utslängt. Inte blir det bättre av att stadshuset eller "kommunhuset" också möter upp med sin baksida.
Missade jag Uppsala och steg av i ...?(Fyll den "håla" du kommer på själv)
När resecentrum, och Uppsala entré i närheten blir klara kommer denna plats alltmer att framstå som apart sammanhanget.
Att riva "Lechehuset" är i och för sig inte ett självändamål bara man kan man lösa detta med trafiken, vilket kan bli knivigt.
Det viktiga är att man utnyttjar möjligheten att här skapa en attraktiv plats - på solsidan - mitt i stan framför ett utbyggt stadshus. Kanske det kan bli ett rejält kulturhus nära Stadsteatern, Konserthuset, Katalin, Godsmagasinet, etc.
Med resecentrum och alla hotell in på knuten borde potentialen finnas för att få hit många besökare och ett sprudlande stadsliv.
 0
Eric Thärnström (4 Mars 2010 08:53):
Henrik Hall
Välkommen in! Personligen håller jag med dig om att det nya huset inte är vidare vackert, men samtidigt visar det att Uppsala utvecklas. Samtidigt är den äldre arkitektoniska traditionen i stort sett utdöd och det skulle vara svårt att skapa en värdig utveckling av Stationshuset i samma stil. Därför är det bättre att det nya bryter av mot det gamla. Som jag tidigare skrev måste Resecentrum ändå uppgraderas ytterligare i framtiden.
 0
Axel H (18 Mars 2010 15:07):
Jag blir mer och mer positiv till det nya stationsområdet. Inte för att jag var negativ förut, men jag tycker att det går från klarhet till klarhet. Först och främst att man verkligen försöker få in affärer och service i nya stationshuset, sedan tror jag att det kan bli riktigt häftigt med Svenssons i den gamla stationen bredvid HiJazz. Och nu senast verkar det ju bli en utbyggnnad av stadshuset trots allt, även om det verkar kunna dröja.. Om sedan det nya hotellet vid gamla posten + alla planerade byggen på östra sidan faller väl ut så är ju stationen inlemmad väldigt bra i staden helt plötsligt... Kul!
 0
Eric Thärnström (19 Mars 2010 11:52):
Ja, det är väl den stora fördelen med Resecentrum: Staden kommer närmare. Det som jag tycker är roligast är att stationen får en bättre kontakt med den östra stadshalvan. Sen gör de nya hållplatserna vid Strandbodgatan att staden med fördel kan expandera längre söderut längs spåren. Inte en dag för tidigt.
Skriv en kommentar:

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Kommentar:

<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.