Utskrift från uppsala.yimby.se
....

Fler spår!

Publicerad: 2010-02-05
 
Skribent: Eric Thärnström
Ingemund Hägg vill se två nya spår mellan Uppsala och Stockholm för att klara kapacitetskraven. Idag är kapaciteten på Sveriges mest trafikerade sträcka alldeles för låg med förseningar och inställda tåg som följd. Fler spår behövs, och vi håller med.

SJ kör idag så många tåg de kan, men det är inte tillräckligt. Upptåget trafikerar stora delar av sträckan och det är tal om en ny pendel mellan Älvsjö och Uppsala. Kommer de få plats allihop? Tveksamt. Det är synd, eftersom Stockholm/Uppsala idag utgör det starkaste tillväxtområdet i Sverige, och vi är beroende av bra kommunikationer. Om inte tågtrafiken fungerar som den ska hämmar det de båda städernas tillväxt.

Det krävs två nya spår för att engagemanget för regionens tillväxt ska kunna tas på allvar. Men infrastrukturminister Åsa Torstensson (c) har andra prioriteringar, som Förbifart Stockholm t.ex.. Förbifart Stockholm handlar om 25 miljarder kronor för 200 bilar per dag (den trafikmängd som passerar tvärs över region Stockholm) medan två extra järnvägsspår för en bråkdel av den summan skulle ge långt fler dagsresor och gynna regionen på ett helt annat sätt. Järnvägarna måste få en större prioritet.


Penn Station, New York har spår nog för 600,000 passagerare om dagen

Två nya spår kan också vara ett första steg på en höghastighetssatsning. Med några första trevande mil höghastighetsjärnväg mellan Uppsala, Arlanda och Stockholm ökar attraktiviteten för regionen ytterligare samtidigt som vi får testa ett nytt system. Det är värt att titta på. I alla händelser måste kapaciteten höjas avsevärt om det ska vara lockande att åka tåg även i framtiden.
Gå med i YIMBY Uppsala
Facebook
Delicious
Pusha
Kommentarer:
 0
Scribo (22 Februari 2010 21:11):
Här håller jag med dig till 200%. Fler spår är ett måste för att regionen skall kunna växa vidare och jag är övertygad om att det blir en lönsam investering.

Man får väl hoppas att någon operatör nappar på erbjudandet av den mark för snabbtåg som kommunen reserverat söder om Storvreta.
 0
Eric Thärnström (23 Februari 2010 08:56):
Kommunen hade gärna fått vara lite mer på alerten med att föreslå Fullerö som plats för snabbtågsdepå. Att flika in det sista veckorna i en utredning som pågått i ett år är lite väl sent påtänkt. Men man kan hoppas att de nappar på förslaget! Då kan vi få snabbtåg direkt till Arlanda och Stockholm och resten av landet. Det är väl bara en fråga om vilken regering som vågar ta steget.
 0
Johan (26 Februari 2010 10:39):
Det behövs även nya spår för att Bergsbrunna station ska kunna byggas.
 0
Eric Thärnström (26 Februari 2010 12:29):
Det är sant! Utan nya spår är det omöjligt att bygga en ny station i Bergsbrunna. Men det gäller också Luthagen och Gamla Uppsala. Dessa stationer skulle (som någon påpekade) kunna fungera som ändhållplatser för spårvagnar, något som skulle göra systemet mer sammanhållet. Med tanke på Resecentrums lite dåliga kapacitet så behövs det en avlastning.
 0
Carl Mohlin (4 Mars 2010 21:30):
När SL-pendeln förlängs till Uppsala kommer Upptåget inte längre köra söder om Uppsala. Dvs den som pendlar Storvreta-Arlanda måste byta tåg i Uppsala. Jag har inget emot fyrspår Uppsala-Stockholm, men jag ser hellre att man först uppgraderar nuvarande enkelspår med fler mötesplatser eller dubbelspår. T ex på sträckorna Uppsala-Sala och Uppsala-Gävle. På sistnämnda sträcka ska det vara klart samtidigt som Citybanan, sisådär 2017.
 0
Eric Thärnström (5 Mars 2010 12:08):
En utökning till dubbelspår mot Gävle är på projekteringsstadiet, vilket är mer än man kan säga om fyrspårsprojektet Uppsala-Stockholm. Dalabanan är också igång, där kommunerna slipar på finansieringen. Dessa regionala satsningar är naturligtvis också viktiga och de håller redan på att projekteras, men de extra spåren till Stockholm är inte mer än en idé än så länge. Det projektet måste komma igång.
 0
Anders Norén (5 Mars 2010 12:38):
Dubbelspåret till Gävle är redan färdigt sånär som två snuttar förbi Gamla Uppsala och Harnäs. Upptågstrafikens omfattning på Uppsala-Gävle handlar mer om att C- och X-landstingen ska komma överens om finansieringen. C-landstinget är inte så förtjusta i att gävleborna använder Upptåget som ett skattesubventionerat alternativ till SJ:s fjärrtåg till Uppsala och Arlanda medan X-landstinget inte vill skjuta till mer pengar än vad sträckan Gävle-Skutskär motsvarar. Över huvud taget är Upptåget till Gävle en fråga som drivits av uppländska intressen medan det hälsingedominerade X-landstinget hela tiden varit tämligen ointresserade.
 0
Carl Mohlin (5 Mars 2010 19:41):
"Sånär som på två snuttar". Som Arne i SJ:s Kupé skrev: Det är som en motorväg med en grusväg i varje ände.
 0
Eric Thärnström (6 Mars 2010 10:43):
Det är ett lite märkligt beteende från X-landstinget. Påminner om Uppsala-oppositionens ovilja att bidra till Citybanan. Hur ser det ut med Dalabanan?
 0
Anders Norén (7 Mars 2010 18:03):
Politiken i Gävleborgs läns landsting handlar om en enda sak: antalet akutsjukhus i Hälsingland. Alla ledande landstingspolitiker är hälsingar. Skillnaden mellan blocken (s-v-mp resp. m-c-fp-kd-sjvp) består i stort sett av att det första blocket helst skulle vilja lägga ned alla hälsingesjukhus utom Hudiksvall (för att slippa höja skatten) medan det andra blocket helst skulle vilja ha både Hudiksvall, Bollnäs och Söderhamn (och samtidigt sänka skatten). Kultur, regional utveckling, regional planering och kollektivtrafik är icke-frågor i X-landstinget, framför allt om frågorna också berör W- eller C-län.

Men märkligt nog är valdeltagandet i landstingsvalet högre i Gästrikland än i Hälsingland.
 0
Anders Norén (14 Mars 2010 18:18):
Enligt Malte Burwick, VD för UL, f.d. VD för X-Trafik och f.d. teknisk chef i Gävle, som intervjuas i dagens Arbetarbladet, så betalar X-landstinget just nu 7,5 % av underskottet för Upptåget på Gävle-Tierp medan UL:s bedömning är att X-landstingets andel borde vara 75 %. Hans bedömning är att finansieringsfrågan kommer att lösa sig inom några år.
 0
Axel H (18 Mars 2010 15:13):
Hur går det egentligen med Dalabanan, är det någon som har koll? Jag kommer bara ihåg att man hade något slags avtal där kommunen skulle skjuta in pengar mot att upprustningen skulle prioriteras högre. Men vad ingår i projektet? Innefattar det pendeltågstationer i Vänge, Järlåsa och Librobäck? Har man från ULs sida några planer på att börja köra upptåg på sträckan?
 0
Eric Thärnström (19 Mars 2010 11:45):
Det finns ett finansieringspaket för projektet på 810 miljoner, där Dalarna, Västmanland och Uppsala är med, utöver Banverket. Tidshorisonten är dock oklar.

http://www.regionuppsala.se/?pageID=122&newsID=262

X-landstingets ovilja att satsa på järnvägarna får stå för dem, men det är positivt att Dalarna och Västmanland är vakna.
 0
Carl Mohlin (31 Mars 2010 23:57):
 0
Johan (1 April 2010 18:24):
Man kan definitivt fråga sig varför inte en förbifart redan genomförts per järnväg, så att folk kan pendla mellan Södertälje, Flemingsberg, Älvsjö, Solna, Arlanda och Uppsala utan tidsödande stopp vid Sthlm C. Steg ett kunde vara en tåglinje under högtrafik med kanske ett tåg per h som helt enkelt fungerar som förbifart genom att passera centrala Sthlm utan stopp.

Vilken tjomme som helst förstår att det skulle kunna gå både snabbare och vara mer bekvämt än att sitta och harva i en två mil lång biltunnel till höga personliga och miljömässiga kostnader. Vägen byggs främst för pendlare, vilket förutsätter att bilavdrag accepteras även i storstad och parkeringsnormer fortsatt bygger på brett bilägande. Det samtidigt som det anses mer och mer ohållbart att långpendla med bil i regioner med bra kollektivtrafik. Det går inte ihop.
 0
Carl Mohlin (6 April 2010 19:35):
...därför att man bygger Citybanan i stället för järnvägsförbifart. Däremot kan man ju köra tåg Göteborg/Malmö till norra Sverige utan att passera Sthlm.
 0
Jarl H (15 April 2010 21:01):
http://www.unt.se/uppsala/ett-steg-narmare-dubbelspar-..

Byggnadsnämnden har fastställt ett förslag till detaljplan för dubbelspår i Gamla Uppsala.
 0
Carl Mohlin (15 April 2010 23:03):
Bra, ju förr det blir dubbelspår hela sträckan Uppsala-Gävle desto bättre. Synd att moderaterna inte tycker det är så viktigt med en station i Gamla Uppsala, men det var ju väntat.
 0
Eric Thärnström (19 April 2010 02:04):
Mycket vacker kurvföring, om man frågar mig! Jag funderade länge på hur man skulle lösa tunnelbyggandet utan att riva några hus. Lergrunden gör ju sitt för att förhindra sprängning och borrning. Men eftersom man lägger spåren i gamla Vattholmavägens sträckning kan man helt enkelt gräva upp vägen, lägga spåren i "diket" och sen täcka över. Skolexempel i cut and cover.

Det är synd, mycket synd, om det inte finns någon station inritad i planen, men det vore samtidigt dumt att överklaga den på sådana grunder. Stationen kan göras i efterhand, och man får komma ihåg att finansieringen enbart gäller dubbelspårsutbyggnaden. Det hindrar inte att man så snart som möjligt börjar skissa på en stations utformning. Det hade iförsig varit klockrent om stationen hamnat i tunneln så att man kunde få närheten till Sveriges vagga. En bra ändhållplats för en spårvagnslinje också.
 0
Adrian (21 November 2010 23:11):
Höghastighetståg hinner inte dra nytta av en så kort järnväg som tre mil. Dessa tåg har urusel acceleration efterom växellådor inte håller för elmotorer och man måste bestämma utväxlingen i förväg.
 0
Eric Thärnström (22 November 2010 12:11):
Då är det ändå intressant att förbättra våra kommunikationer med Arlanda och Stockholm med extra spår för att nå fram till höghastighetstågen. Det skulle också gynna Uppsalas närhet till Sveriges största flygplats.
 0
Mattias Carlsson (18 Mars 2011 11:09):
Ny debattartikel från Ingemund Hägg i dagens UNT. Han varnar för att det kommer att dröja 30 år innan vi får fyra spår hela vägen mellan Uppsala och Stockholm om inte frågan prioriteras högre.

"Görs inga spårinvesteringar kan följden inom en tioårsperiod bli att man får köra färre tåg, sänka hastigheten eller acceptera sämre punktlighet. ... I konsultrapporten är ett scenario att det ska tillkomma två nya spår (det vill säga totalt fyra spår) mellan Uppsala och Bergsbrunna till 2030 och två nya spår (och därmed fyra spår) till 2040 mellan Bergsbrunna och Knivsta. Först då skulle landshövdingens krav på fyra spår mellan Uppsala och Stockholm vara tillgodosedda."

http://www.unt.se/debatt/egardt-pa-ratt-spar-i-regionf..
 0
Jarl (22 Mars 2011 12:18):
Ingen ljusning i sikte

SJ varnar för att tågeländet med försenade och inställda turer, särskilt vintertid, kommer att fortsätta i många år framåt.

Om tio år väntas trängseln på spåren vara ännu större än i dag vilket kan drabba Uppsalapendlarna ytterligare.

http://www.unt.se/uppsala/sj-ingen-ljusning-i-sikte-12..


Adrian: Att höghastighetståg inte kan dra nytta en så kort järnväg som tre mil är ganska oviktigt. (Av den anledningen borde höghastighetståg inte gå till Arlanda heller.)

Själva poängen med att låta höghastighetståg gå till Arlanda och vidare till Uppsala är att resenärerna ska slippa byta tåg. Dels sparar man 10 - 15 minuter som bytet i Sthlm tar, men framför allt så slipper man riskera att missa snabbtåget pga förseningar i Uppsala-pendeln. Något som enligt artikeln i Unt kommer bli än vanligare.
Skriv en kommentar:

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Kommentar:

<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.